Gym workout

Sportamore

Utmaningen

Sportamore mål har varit att erbjuda marknadens bredaste portfolio med sportvarumärken och produkter samt att erbjuda bästa möjliga service. En central del för att uppnå dessa mål är att erbjuda enbart försäljning online. Nu efterfrågade man därför optimering av sina digitala plattformar.

Använda tjänster

UX-design
SEM – Google Ads
Datadriven marknadsföring
Retargeting

CRO

Original

VARIATION

 

Visa varumärken tidigare

Vi la märke till att besökare ville se varumärken hos Sportamore, men de vet inte vart man hittar dem. Som ett exempel skrollar enbart 10% av besökarna ner till varumärken, men när det väl sker interagera många med dem. Därför föreslår vi att visa varumärken tidigare på hemsidan. Detta skapar också motivation för användaren att undersöka Sportamores value proposition ”sport clothes from established brands”. I slutändan skapar justeringen mer produktvisningar och ökad konvertering.

Produktsök

Heatmaps av Sportamores hemsida visar att generellt är det 40% av användare som inte längre än den första vyn (oavsett vilket sida). Detta betyder att ungefär hälften av användarna inte ser produkterna när en sökningar har gjorts. Vi föreslog därför att flytta upp produkterna till den första vyn, så att 100% av användarna ser produkten. Detta förenklar att hitta produkten man sökt efter och kan leda till mer produktvisningar och konvertering.

HEAT MAPS - CA 40% SKROLLAR INTE LÄNGRE NER ÄN FÖRSTA VYN
”För dig, fri hemleverans”
Vi observerade att fri hemleverans inte är ett tydligt påvisat erbjudande. Man kunde beställa en produkt utan att bli informerad om detta, även om detta leveransalternativ är tillgängligt. Utifrån detta, samt psykologiska principer, föreslog vi att presentera fri hemleverans som en vänlig gest av företaget.
Original Innan postkod angetts
Efter postkod angetts
Variation Innan postkod angetts
Efter postkod angetts